دنیای اطلاعات: امروز قصد داریم نگاهی به مفهوم SEM بیاندازیم. در طول سالیان سال فعالیت در زمینه بهینهسازی وبسایت هر مرتبه پاسخ متفاوتی در سوال SEM چیست دریافت کردهام. چه نقش شما در سطح اینترنت بازاریاب یا سئوکار یا حتی وبمستر باشد جواب به این سوال تاثیر فراوانی در موفقیت شما ایفا خواهد کرد.
بررسی مفهوم SEM و SEO
بسیاری از افراد فعال در اینترنت به خوبی این دو مفهوم را نشناختهاند ولی SEM به معنای Search Engine Marketing و SEO به معنای Search engine optimization است، دو مفهومی که تفاوت فراوانی با هم دارند.
مفهوم SEO
SEM عبارتی با مفاهیم بسیار وسیع است. در حقیقت کلیه فعالیتهایی که در رابطه با استفاده از فناوری موتورهای جستجو به منظور بالا بردن میزان بازدید یک وبسایت، جذابیت و درآمد آن صورت میگیرد قسمتی از SEM به شمار رفته و همانطور که میتوانید حدس بزنید SEM را نیز شامل میشود.
با این وجود قسمتهایی از SEM به طور کامل از SEO جدا بوده و در ادامه به بررسی تفاوتهای آنها میپردازیم.
وبدایرکتوری
بسیاری از افراد به دایرکتوریهای بزرگ و معروف هزینهای پرداخت میکنند تا سایت خود را به بازدیدکنندگان معرفی و در نتیجه جستجو نمایش دهند، راهحلی که به مراتب از مهیاسازی مناسب برای حضور در صفحه اول موتورهای جستجو راحتتر است. برخی از این این دایرکتوریها فقط با پرداخت هزینه و برخی دیگر به رایگان این کار را انجام میدهند ولی در هر صورت این استراتژی قسمتی از SEM است.
تبلیغات به شیوه سنتی
بخش دیگری از فعالیتهای صورت گرفته در زمینه SEM قراردادن تبلیغات پولی برای نشان دادن وبسایت شما براساس کلمه کلیدی انتخاب شده در نتایج جستجوی گوگل است. در نتیجه تبلیغات با تعداد بازدیدکنندگان وبسایت شما در ارتباط نیست.
تبلیغات کلیکی (PPC)
در این روش به ازای تعداد کلیک بر تبلیغ هزینه پرداخت خواهید کرد. این روش هزینه بالایی در پی دارد و معروفترین سایت در این خصوص گوگل است. به دنبال تبلیغات PPC شما مقدار هزینه مورد نظر خود را برای تبلیغ و کلمه کلیدی را معین و به ازای بازدیدکنندگان سایت خود از این راه مقداری پول از حساب شما کم میشود.
مزیتهای SEM
اگر بخواهیم SEO را با SEM مقایسه کنیم بایستی به سرعت بالای نتیجهگیری SEM اشاره کنیم که به دنبال هزینه سریعا وبسایت شما پیشرفت و بازدیدکنندگان زیادی در بازه زمانی اندکی خواهید داشت اما نام SEO (سئو) با صبر و زمان بیشتر برای موفقیت گره خورده است.
نکات منفی SEM
درست شنیدید، نکات منفی! اگر با دقت نگاه کنید شما به دنبال اتخاذ استراتژیهای SEM هزینه و زمان زیادی را صرف جلب بازدیدکننده برای وبسایت خود میکنید. اما آنها در وبسایت شما با چه چیزی روبرو میشوند؟ آیا دسترسی به مطالب سایت شما سریع و آسان است؟ آیا چیزی که تبلیغ کردهاید در وبسایت شما ورود دارد؟ جلب رضایت بازدیدکنندگان در SEM بایستی در کسری از ثانیه صورت گیرد و اگر این کار انجام نشود بازدیدکنندگان سریعا وبسایت شما را ترک و به مقصد دیگری میروند.
اگر تمرکز بر SEM دارید بایستی وبسایت شما از نظر محتوا، زیبایی و شیوه ارائه آن به بازدیدکنندگان آمادگی بالایی داشته باشد وگرنه سریعا فراموش و در ذهن بازدیدکنندگان مهر تاییدی بر یک سایت نامناسب خواهد خورد.
ابتدا توجه به SEO و سپس SEM
این دو عبارت با هم ترکیب قوی خواهند ساخت و بدون سئو هیچ استراتژی SEM با موفقیت همراه نخواهد بود. چون سئو به معنای مهیا کردن یک سایت برای هم بازدیدکنندگان و هم موتورهای جستجو است شاید اقدامی کافی برای یک سایت محسوب شود اما اگر توان مالی دارید یقینا SEM را نیز در نظر بگیرید.