مطالب از سراسر وب

انواع بیماری های رایج در نوزادان از بدو تولد

نوزادان پس از تولد بسیار آسیب‌پذیر هستند. ممکن است آن‌ها با شرایط مادرزادی خاصی متولد شوند یا به‌راحتی به عفونت مبتلا گردند. آن‌ها وقتی به دنیا می‌آیند یاد می‌گیرند نفس بکشند و تغذیه کنند و از سوی دیگر، قلب، ریه‌ها، کبد، کلیه‌ها و سایر اعضای بدن آن‌ها شروع به هماهنگ شدن با یکدیگر می‌کنند. اگر به‌تازگی پدر یا مادر شده‌اید لازم است با انواع بیماری‌های رایج در نوزادان آشنا شوید و در مورد نحوه مقابله با آن‌ها اطلاعات کسب کنید. در این صورت می‌توانید به بهترین شکل ممکن از فرزندتان مراقبت کنید. در ادامه با این بیماری‌ها آشنا می‌شوید.

انواع بیماری های رایج در نوزادان از بدو تولد

آسیب‌های تولد

گاهی اوقات، در طی روند زایمان، ممکن است کودک ازلحاظ جسمی آسیب ببیند که به این مسئله، آسیب هنگام تولد گفته می‌شود. آسیب هنگام تولد می‌تواند ناشی از استفاده از پنس هنگام خروج کودک از کانال زایمان باشد. بیشتر نوزادان به‌سرعت از آسیب‌های زمان تولد بهبود می‌یابند. نوزادانی که به‌طور طبیعی به دنیا می‌آیند ممکن است به دلیل وکیوم، در پوست سرشان دچار تورم شوند و همچنین برخی از نوزادان ممکن است به دلیل استفاده از پنس آسیب ببینند. مراقبت های ضروری از نوزاد تازه متولد شده از اهمیت بالایی برخوردار است.

زردی

زردی یکی از انواع بیماری‌های رایج در نوزادان است و زمانی اتفاق می‌افتد که در بدن فرزند شما بیش‌ازحد بیلی‌روبین وجود داشته باشد. بسیاری از نوزادان با زردی به دنیا می‌آیند و بنابراین، این مشکل در آن‌ها بسیار شایع است. زردی به این دلیل اتفاق می‌افتد که کبد کودک به اندازه کافی بالغ نیست و نمی‌تواند از بیلی‌روبین اضافی خون خلاص شود. زردی نوزاد به‌طورمعمول با گذشت زمان برطرف می‌شود و در بیشتر موارد، باید ظرف دو تا سه هفته پس از تولد کودک از بین برود. بااین‌حال، اگر این مشکل بیش از سه هفته ادامه یابد، می‌تواند نشانه‌ای از یک بیماری زمینه‌ای باشد و لازم است در مورد آن با پزشک مشورت کنید.

کولیک

کولیک در نوزادان بسیار شایع است و مدیریت آن می‌تواند برای والدین بسیار دشوار باشد. وقتی نوزاد بدون دلیل مشخصی، دائما و به‌خصوص عصرها گریه می‌کند ممکن است دچار کولیک یا قولنج باشد. علت کولیک هنوز دقیقا مشخص نشده است و برخی از نظریه‌ها مطرح می‌کنند که ممکن است علت آن گاز معده، هورمون‌های عامل درد معده و تحریک بیش‌ازحد توسط نور یا صدا باشد. کولیک دو هفته بعد از تولد نوزاد شروع می‌شود و باید تا سه‌ماهگی او فروکش کند. اگر این شرایط ادامه پیدا کند ممکن است علت آن عدم تحمل شیر خشک یا سایر عوامل زمینه‌ای باشد. در این شرایط، مشورت با پزشک الزامی است.

انواع بیماری های رایج در نوزادان از بدو تولد

نفخ شکم

نفخ شکم می‌تواند در نوزادان تازه متولدشده و نوزادان سالم رخ دهد و یکی از مهم‌ترین دلایل آن، بلع هوای اضافی است. نوزادان تازه متولدشده دارای شکم‌های بیرون‌زده و نرم هستند اما اگر وقتی شکم فرزندتان را لمس می‌کنید و احساس سفتی یا تورم می‌کنید احتمالا فرزندتان دچار گاز معده یا یبوست است. با شروع سازگاری بدن کودک با تغذیه، مشکل باید برطرف شود اما اگر این مسئله ادامه پیدا کند مشورت با پزشک ضروری است.

پوست مایل به آبی و آپنه

نوزادان تازه متولدشده معمولا دست و پای مایل به آبی دارند اما با بهبود گردش خون بدن، رنگ آبی به‌مرور محو می‌شود. بااین‌حال، اگر در اطراف دهان فرزندتان، رنگ آبی را مشاهده کردید و همچنین متوجه شدید که او به‌درستی نفس نمی‌کشد ممکن است این مسئله به این معنی باشد که قلب و ریه‌های نوزاد عملکرد خوبی ندارند. در این صورت، مداخله پزشکی ضروری است.

استفراغ

گاهی اوقات، نوزادان شیری که می‌خورند را بالا می‌آورند که این اتفاق در نوزادان معمول است. به همین دلیل، آروغ گرفتن از نوزادان برای جلوگیری از استفراغ انجام می‌شود. بااین‌حال، اگر فرزند شما شیر را به بیرون پرتاب می‌کند و در استفراغ او مشاهده می‌کنید که رنگی مایل به سبز وجود دارد و همچنین استفراغ‌های او ادامه دارد احتمالا مشکلی جدی وجود دارد و لازم است در مورد آن با پزشک صحبت کنید.

انواع بیماری های رایج در نوزادان از بدو تولد

سرفه کردن

اگر جریان شیر خیلی سریع باشد، کودک ممکن است هنگام شیر خوردن سرفه کند. سرفه مداوم در هنگام شیر خوردن می‌تواند نشان‌دهنده مشکل در ریه‌ها یا سیستم گوارش باشد. سرفه مداوم در شب‌ها ممکن است نشان‌دهنده سیاه‌سرفه یا مشکلات تنفسی باشد؛ بنابراین، در صورت وجود یکی از این شرایط، لازم است با پزشک مشورت کنید.

دیسترس تنفسی

این مسئله زمانی اتفاق می‌افتد که به دلیل انسداد مجرای بینی کودک، اکسیژن کافی به او نرسد. کودک ممکن است به دلیل کمبود اکسیژن پوست مایل به آبی داشته باشد. چند ساعت طول می‌کشد تا نوزاد تازه به دنیا آمده تنفس طبیعی را یاد بگیرد. پس از ایجاد تنفس طبیعی، دیگر نباید پوست او رنگ مایل به آبی باشد. در صورت ادامه پیدا کردن این مسئله، مشورت با پزشک ضروری است.

کم‌خونی

فرزندان مادران مبتلا به کم‌خونی، دچار کم‌خونی می‌شوند. کم‌خونی نوعی بیماری است که در آن سلول‌های قرمز خون، کمتر از حد طبیعی است. در این شرایط، مداخله پزشکی ضروری است زیرا کم‌خونی درمان‌نشده می‌تواند کشنده باشد.

تب

تب نشانه این است که بدن در حال مبارزه با عفونت است. بااین‌حال، تب بالا و مداوم بالاتر از ۱۰۱ درجه در نوزادان می‌تواند منجر به تشنج و آسیب مغزی شود. اگر کودک شما تب بالایی دارد، لازم است او را نزد پزشک ببرید و داروهای لازم را دریافت کنید.

مشکلات پوستی

مشکلاتی مانند بثورات پوشک و کلاهک گهواره‌ای از بیماری‌های رایج در نوزادان هستند که می‌توانند دردناک باشند. کودک ممکن است به دلیل پوشیدن مداوم پوشک یا داشتن آلرژی به آن دچار بثورات شود. از سوی دیگر، کلاهک گهواره‌ای نوزاد می‌تواند به دلیل تولید روغن اضافی توسط غدد پوستی اطراف فولیکول‌های مو ایجاد شود. روش‌های درمانی مختلفی برای این مشکلات وجود دارند.

سرماخوردگی و آنفولانزا

سرماخوردگی و آنفولانزا تقریبا در همه نوزادان اتفاق می‌افتد زیرا آن‌ها در حال سازگاری با دنیای بیرون هستند. بااین‌حال، مهم است که این بیماری‌ها را دست‌کم نگیرید زیرا در برخی موارد می‌توانند منجر به ذات‌الریه یا سایر بیماری‌های جدی در نوزادان شوند.
درنهایت، بیشتر بیماری‌های نوزادان با گذشت زمان و قوی‌تر شدن آن‌ها به‌مرور برطرف می‌شوند اما مهم است که بسیار مراقب باشید و فرزندتان را به‌طور مرتب برای انجام معاینات، نزد پزشک ببرید. اگر فرزندتان دچار ناراحتی است با پزشک در این مورد صحبت کنید و همچنین به یاد داشته باشید که آرام باشید و استرس خود را کنترل کنید.

درباره ادمين

مجید کوهی طراح سایت و دانش آموخته مهندسی تکنولوژی جوشکاری است. وی از بحث و مطالعه در مورد فناوری و فلسفه لذت می‌برد، به سبک زندگی اسلامی علاقه دارد و اوقات فراغتش را با کیهان شناسی، طراحی مدارهای الکترونیکی و زمین شناسی می‌گذراند.
تعداد مقالات: 1525 مقاله تا کنون.

دیدگاهتان را بنویسید

  • آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های مورد نیاز با علامت‌ * مشخص شده‌اند.
  • مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
  • 1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • 2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  • 3- نظرات پس از ویرایش تایید می‌شود.