مطالب از سراسر وب

فضیلت‌های آیه نور بر اساس روایات

دنیای اطلاعات: آیه‌ی نور به آیه‌ی ۳۵ سوره‌ی نور گفته می‌شود. آیه‌ نور از آیات معروف قرآن کریم است؛ احادیث متعددی در ذیل این آیه‌ شریفه وارد شده که فضائلی را برای اهل‌بیت (علیهم‌السّلام) بیان می‌کند.
آیه نور 35آیه ۳۵ سوره نور: «اللَّهُ نُورُ السَّمَاوَاتِ وَالْاَرْضِ مَثَلُ نُورِهِ کَمِشْکَاهٍ فِیهَا مِصْبَاحٌ الْمِصْبَاحُ فِی زُجَاجَهٍ الزُّجَاجَهُ کَاَنَّهَا کَوْکَبٌ دُرِّیٌّ یُوقَدُ مِنْ شَجَرَهٍ مُبَارَکَهٍ زَیْتُونَهٍ لَا شَرْقِیَّهٍ وَلَا غَرْبِیَّهٍ یَکَادُ «زَیْتُهَا یُضِیءُ وَلَوْ لَمْ تَمْسَسْهُ نَارٌ نُورٌ عَلَی نُورٍ یَهْدِی اللَّهُ لِنُورِهِ مَنْ یَشَاءُ وَیَضْرِبُ اللَّهُ الْاَمْثَالَ لِلنَّاسِ وَاللَّهُ بِکُلِّ شَیْءٍ عَلِیمٌ.

معنی: خداوند نور آسمان‌ها و زمین است و مَثَل نورش همانند چراغدانی است که در آن چراغی (پرفروغ) باشد، آن چراغ در حبابی قرار گیرد، حبابی (شفاف و درخشنده) همچون ستاره‌ای فروزان، چراغی که افروخته می‌شود از (روغن) درخت پربرکت زیتونی که نه شرقی است و نه غربی روغنش (آنچنان صاف و خالص است که) نزدیک است بدون تماس با آتش شعله‌ور شود نوری است بر فراز نوری؛ و خدا هرکس را بخواهد با نور خود هدایت می‌کند، و خدا برای مردم مثل‌ها می‌زند و خداوند به هر چیزی داناست».

 

فضایل آیه نور براساس روایات

۱- روشنایی چشم

از عبدالله عباس منقول است که: هرکس آیه نور را بسیار بخواند، روشنایی چشم او محفوظ ماند.

۲- رفع درد چشم

اگر کسی درد چشم دارد، آیه نور را تا “نور علی نور” بر چشم بخواند و هر صبح سه‌بار بر این دستور عمل نماید، درد چشم او زایل شود.

۳- برطرف شدن بیماری

شیخ ابوالعباس بونی گفته است: که هرکس این آیه را بر آینه نقش کند، شب جمعه آخر ماه و مدت چهل شب چهل نوبت این آیه را بر آینه بخواند، بعد از آن هر مریضی که در آن آینه نگاه کند، مرض او زایل شود و نیز نقل شده که اگر کسی آیه نور را بر لباس کبود با زعفران و گلاب بنویسد و اسم غایب و مادر او را بر آن بنویسد و آن را در خانه غایب بر باد آویزد، به‌زودی شخص غایب بر‌می‌گردد.

۴- نجات از تقرب سلاطین

هرکس آیه نور را تکثیر، بر فضه نقش، و آن را بر دایره آن نقش کند و در روز جمعه هنگام طلوع آفتاب و در وقت نقش کردن، غسل کند و لباس پاک بپوشد و با خود داشته باشد و هر روز آیه را چهارصد بار بخواند و شروع کند به هر امر مهمی که بخواهد، از تقرب سلاطین و خلاصی محبوسان و اسیران و نجات یافتن از کسانی که حکم قتل او را دارند، بسیار مجرب است.

۵- دیدن خواب‌های شیرین

خواندن آیه نور قبل از خواب با حضور قلب به عدد الله (۶۶ مرتبه) به‌خصوص در حال صفای روحانی ، موجب دیدن خواب‌های شیرین می‌گردد.

۶- کفایت امور مهم

ختم آیه مبارکه نور به عدد نور (۲۵۶ مرتبه (ابجد کبیر))، هرگاه روز اول ماه جمعه باشد، به مدت پانزده روز این ختم را انجام دهد و در روز شانزدهم به عدد نور کلمه طیبه “لااله الاالله” را بگوید و همه روزه به عدد مزبور ادامه دهد تا پایان ماه جهت کفایت امور مهم کبریت احمر است.

۷- دیدن امام زمان

ختم آیه نور تا “بکل شیء علیم” برای دیدن امام زمان عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف، یک اربعین به عدد نور، بین اذان صبح تا طلوع آفتاب مؤثر است.

۸- معنویت و رزق

برای معنویت و رزق ختم آیه نور به عدد “۲۵۶ مرتبه” بعد از نماز عشا مفید و مؤثر است.

۹- جهت امور مهم

جهت امور مهم در خلوت بعد از هر نماز، هزار بار اسم جلاله “الله” و پنجاه بار آیه نور را بخواند و در حین روز نیز باید روزی ده هزار بار بگوید.

۱۰- کشف علوم الهیه

ختم آیه مبارکه نور جهت کشف علوم الهیه و افاضات خاصه خداوند بدین‌گونه است که در اربعین اول چهارده مرتبه صلوات بفرستد به حضور قلب که گویا خدمت پیامبر و اهل بیتش ـ علیهم‌السلام ـ نشسته است با کمال خضوع و خشوع، سر برهنه نموده در زیر آسمان چهارده مرتبه آیه مبارکه نور را تلاوت کند و بعد از آن چهل و یک مرتبه صلوات بفرستد.

درباره ادمين

مجید کوهی طراح سایت و دانش آموخته مهندسی تکنولوژی جوشکاری است. وی از بحث و مطالعه در مورد فناوری و فلسفه لذت می‌برد، به سبک زندگی اسلامی علاقه دارد و اوقات فراغتش را با کیهان شناسی، طراحی مدارهای الکترونیکی و زمین شناسی می‌گذراند.
تعداد مقالات: 1525 مقاله تا کنون.

دیدگاهتان را بنویسید

  • آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های مورد نیاز با علامت‌ * مشخص شده‌اند.
  • مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
  • 1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • 2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  • 3- نظرات پس از ویرایش تایید می‌شود.